Når du er selvstændig, så er der rigtig mange sjove og nervepirrende faktorer, som du bør forholde sig til. Nogle få forretningsdrivende syntes og mener faktisk det er det vigtigste!
Kunder, netværk, samarbejdspartnere – det bliver grundigt undersøgt her
Man får nedenfor en liste med de faktorer, som det er vigtigt for dig at, at du har helt styr på. Oversigten er stor men ikke endelig, men brug den endelig til at brygge din egen oversigt!
Virksomhedens målsætning, strategi og planlægning
En hel del kører bare derudaf i firmaet med aftaler og projekter, som bør løses nu og her. Nogle gange kan det være fornuftigt at flytte fokus fra indefra forretningen til udefra, og udvikle ideer om hvor du vil hen med firmaet. Har du en plan for firmaet, hvordan udvikler du firmaet på det overordnede og praktiske leje. Nogle få af de faktorer som man kan gøre er, at benytte rettesnore til udvikling af firmaet som SOSTAC, PESTEL, Business Model Canvas, SWOT eller lignende. På den facon kan man meget lettere skabe et generelt overblik over, hvor firmaet er, og hvorhenne man godt vil have den hen!
Bogføring, revisorer og inkasso
Det kan være noget opslidende, at rode rundt i de økonomiske dokumenter. Lige på dette punkt kan man finde samarbejdspartnere, der slet ikke har betalt deres fakturaer til jer, og så står man og tænker: Er det her noget med inkasso, hvordan fungerer det nu med inkassovarsel og er det meget lettere bare at finde et professionelt firma til at håndtere inkasso. Denne slags issues opdager du typisk, når man knokler med halvårsregnskab og årsregnskab. Her er det vigtigt for dig at at have en hensigtsmæssig bogfører og/eller en god revisorvirksomhed. Revision og arbejde med bogholderi er for mange firmaer ret hårdt arbejde. Men der ingen vej udenom og det skal håndteres, og det er endnu en af de væsentlige elementer i din virksomhed, som du bør relatere sig til.
En succesfuld virksomhed er en behagelig arbejdsplads
Noget af det vigitigste som skaber din virksomhed, det er dine ansatte. Hvis du ikke har solide medarbejdere, så har du ikke en god virksomhed. Der er rigtig mange metoder til, at danne et dejligt arbejdsmiljø og gøre dine ansatte positive og i generelt godt humør. Det er både rigtig fint for din velvære som ejer af virksomheden, men faktisk også godt for det kontante overskud i virksomheden. Glade ansatte går som regel længere for at danne det ekstra der skal til for at din virksomhed bliver noget unikt.
Helt centralt er omgangstonen! Hvordan snakker man til dine ansatte, lytter man til dem og griner man af deres vittigheder også dem som måske er lidt for kiksede eller uheldige! En god omgangstone og arbejdsmiljø er helt essentielt specielt i virksomheder med flade strukturer, at der er en hensigtsmæssig og rar omgangstone.
Noget andet er gode materielle forhold. Hvis man har ansatte der arbejder udenfor, så sørg for behageligt kluns til koldt og varmt vejr og solide beskyttelsesko hvis du er på en risikofyldt arbejdsplads. Hvis man har ansatte på kontor, så kan faktorer som bløde kontorstole, der kan vippe og hjørne eller justerbare hæve sænkeborde opleves som en stor anerkendelse. Det kan også været lækkert udførte vaser og andet indendørs kunst, og gode slowjuicere som KitchenAid Slow Juicer eller lignende!
Uden dine samarbejdspartnere har du intet
Generelt så har vi firmaer en tendens til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt som faktiske mennesker. Når vi begynder at tænke dem i højere grad som mennesker, så kan det få stor betydning for hvor din samarbejdspartner placerer dig i deres mindset. Når det bliver køligt udenfor og man ved din indkøbers datter lige er blevet 2 år, så finder man selvfølgelig en elegant sengehimmel, som du har købt gennem en af de andre firmaer, som du arbejder sammen med!.
Det er godt at networke
Det er så utroligt vigtigt for dit foretagende at du vedligeholder dit netværk! Uagtet om du har et erhverv som anlægsgartner, søgemaskineoptimeringsekspert eller en helt anden fagperson, så er det meget vigtigt at have stærke og gode forhold til andre forretningsfolk. Små faktorer kan gøre kæmpe forskelle! At give et godt råd om SEO eller give en fin lille gave som eksempelvis en julekalender til voksne ved juletid! At behandle menneskene i det faglige netværk med kærlig respekt giver så meget tilbage
Kunder
Hvis du tror dine kunder ikke kan klare sig uden dig så tro om igen. Du er til for at gøre værdi for dine kunder. Det er vigtigt du erkender dette. Uanset om man hjælper kunder med at lave bilbure til hunde, systemisk opstilling eller sælger dem tørklæder, så er det samme type issues. Du er til for dem. Det der gør dig vigtig er, at det er dig, der bringer værdi til dem. Hvis man ikke kan opretholde den type forhold til din kunde, så har du som firma ikke Mange berettigelse! Således er det en udmærket plan at bringe værdi til kunderne selv hvis man ikke sælger dem noget. Det kan være at give noget info, som ikke direkte relaterer sig til dit salgsarbejdeeller sende en hilsen på helligdage! En email er nok.
Prøv at bruge listen her til at få nogle bedre interne nøgle målsætninger!